Z mladoboleslavské soukromé sbírky jsme si na jeden večer vypůjčili dvoumístný roadster Škoda Sport – typ 966. Tento kouzelný řadový čtyřválec s výkonem 51 kW, což je asi 70 koní, nám zapůjčil sám renovátor vozu Michal Velebný, který si u nás udělal zastávku při cestě na již tradiční výstavu veteránů Brno Revival na brněnském výstavišti. Letos jsme se této výstavy poprvé zúčastnili i my.
Vůz Škoda Sport – typ 966 byl postaven v roce 1949 jako jeden ze dvou sportovních modelů. Oba vozy měly zkrácený podvozek upravený ze sériového Š 1101 „Tudor“ a ručně vyklepanou hliníkovou karoserii. Tento dvoudveřový roadster má motor umístěný v přední části vozu, pohon zadních kol, objem 1089 (alt. 1221) cm3 a mechanickou čtyřstupňovou převodovku. Maximálně ho proženete rychlostí 150 (alt.170) km/h.
Automobil má karoserii, která nese stopy po bohaté historii v podobě téměř 80 absolvovaných závodů a také mnoha závodních úspěchů. Aktuálně má na svém boku číslo 44, stejné jako v roce 1950, kdy se postavil na startovní čáru čtyřiadvacetihodinového závodu Le Mans, kde dosáhl průměrné rychlosti 126 km/h, ale závod kvůli poruše motoru nedokončil.
Pomocí našich profesionálních 3D technologií jsme tento významný historický vůz tzv. digitálně archivovali. Data tak lze v budoucnu využít např. pro renovaci dílů nebo pro výrobu modelu vozu.
Exteriér vozu jsme naskenovali 3D skenerem ATOS 5, který byl vyvinut pro nejnáročnější metrologické aplikace zejména v automobilovém průmyslu. Auto bylo označeno referenčními body a poté snímáno skenerem ze všech různých pozic v prostoru. Na povrch objektu jsou promítány pruhy modrého světla, které jsou snímány kamerou s CCD čipem, a software z těchto záběrů vypočítá prostorové souřadnice jednotlivých bodů. Data pak byla optimalizována v softwaru ATOS Professional a ustavena do logického souřadného systému.
Výsledky z tohoto měření jsme prezentovali na výstavě veteránů Brno Revival Mezi pavilony, která se konala v sobotu 20. června 2020 v Brně v areálu BVV. Navíc, návštěvníci si mohli tento unikátní vůz na našem stánku zblízka prohlédnout.
Kolegové poté dostali velké množství „rozpadlých“ dat ve formě naskenované polygonální sítě (STL), kterou museli zacelit a odstranit defekty. Bylo třeba vytvořit plochy, které pak objemově sestaví celý objekt. Reverzní inženýrství prováděli v CAD/CAM softwaru Tebis, a to s využitím modulu BREP, který obsahuje řadu speciálních funkcí pro rychlou a spolehlivou úpravu CAD ploch, vytvářených na základě polygonálních dat. Po této úpravě vzniklo uzavřené objemové těleso s optimalizovanou topologií a zredukovaným objemem dat. Data si poté převzali naši specialisté na 3D tisk.
Po úpravě 3D dat v softwaru Magics mohl být sportovní vůz vytištěn. 3D tisk probíhal na profesionální 3D tiskárně Stratasys J735, která je dnes již upgradována na model vyšší řady Stratasys J835. Tiskárna umožňuje multimateriálový a plně barevný 3D tisk, proto je na zmenšeném modelu vozu vidět kombinace několika materiálů Vero, a to od plnobarevných až po transparentní. Samotný 3D tisk modelu trval 23 hodin při výšce vrstvy 27 μm.
S renovací historicky cenných veteránů i současných sportovních vozů se nesetkáváme poprvé. Před několika lety jsme kompletně převedli do 3D vůz Aero 50 Dynamik. Těchto vozů bylo v letech 1939-1941 vyrobeno pouze 8 až 9 kusů, na celém světě se dodnes dochovaly pouze dva. Jeden se našel v 60. letech 20. století v Arizonské poušti, vrak druhého vozu získalo v roce 2005 Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě. To také uskutečnilo jeho náročnou rekonstrukci včetně naší digitální archivace. Z naskenovaných dat jsme také vytvořili dva modely ve zmenšeném měřítku, jeden klasickou metodou třískového obrábění (5osé obráběcí centrum DMU 65 monoBLOCK) a druhý aditivní FDM metodou 3D tisku na výrobním systému Stratasys F900 (dříve Fortus 900mc).
MCAE Systems, s.r.o.
Knínická 1771/6, 664 34 Kuřim
Telefon: +420 549 128 811
E-mail: mcae@mcae.cz