Search
Close this search box.

Konstrukce úsporného motorového vozidla ze ZČU v Plzni

Model vozu s poloautonomním řízením je koncipován jako elektromobil s bateriemi umístěnými v podlaze, motor se nachází v kolech. Návrh vytvořil student Michal Hladík jako diplomovou práci na Západočeské univerzitě v Plzni.

Pro maximální úsporu se konstrukce vozu musela přizpůsobit požadavku na co nejmenší odpor vzduchu. Ideálním tvarem pro obtékání vzduchu se tak jevila kapka, z jejíhož tvaru vyplynula mezera mezi kabinou a zadními koly, dalším prvkem pro snížení odporu vzduchu jsou uzavřená kola. Panoramatické čelní sklo je protáhlé až přes kapotu, stejně tak jako vytáhlá skleněná deska v zadní části, která by měla sloužit jako přítlačné křídlo. Pod křídlem je naplánovaný výměnný akumulátor, který by se mohl v budoucnu na elektrické nabíjecí stanici pouze vyměnit za nabitý, podobně jako se to dnes děje u propanbutanových lahví.

Z druhé strany zadních kol jsou umístěny barevně oddělené díly, které se při potřebě chladit zadní motory vysunou a umožní tak proudit vzduch. U předních kol je tento problém vyřešen pomocí předního spoileru, který k motorům vzduch usměrní.

Přední světlomety se nachází v barevně odlišném pruhu, jenž se táhne přes celý předek auta. Na bocích pod světly jsou kamery, které nahrazují zpětná zrcátka. Tvarování dveří ovlivňuje celý charakteristický vzhled auta. Navazují na něj prolisy na kapotě i na předním nárazníku. Aby mohla vzniknout mezera mezi koly, musel se přemístit zavazadlový prostor pod přední kapotu, což nevadí, protože je model koncipován jako elektromobil.

Tisk karoserie a kol Profesionální 3D výrobní systém Stratasys F900
Technologie
FDM
Materiál
Termoplast ASA
Výška vrstvy
0,33 mm
Čas tisku
40 h
Tisk světel a skleněných částí 3D tiskárna Stratasys J750
Technologie
PolyJet
Materiál
Transparentní fotopolymer
Čas tisku
26,5 h
Finální povrchová úprava a patina
Michal Hladík