Search
Close this search box.

3D tisk ve službách Teamu Spielberg pro Red Bull Air Race

Team Projekt Spielberg je závodní tým leteckého seriálu Red Bull Air Race, což je mistrovství světa leteckých závodů ofi ciálně akreditované Mezinárodní leteckou federací (FAI), kde piloti musí proletět vzdušnými pylony vymezenou trať v co nejrychlejším čase. Jednotlivé závody se konají nad pevninou i nad vodní hladinou. Soutěž byla založena v roce 2003 společností Red Bull jako světová série, od roku 2005 funguje jako mistrovství světa. Team Projekt Spielberg má 4 hlavní členy, včetně pilota stáje, Petra Kopfsteina.

Petr Kopfstein je český akrobatický pilot reprezentující Českou republiku v letecké akrobacii v kategorii Unlimited a v seriálu Red Bull Air Race. Je historicky prvním vítězem Red Bull Air Race Challenger Cupu z roku 2014. V témže roce se stal také mistrem ČR v letecké akrobacii v nejvyšší kategorii Unlimited. Cílem celého teamu Projekt Spielberg je neustálý vývoj závodního stroje, za účelem dosažení lepších výkonů.

Díl byl vytištěn z materiálu ULTEM 1010, který odolává teplotám až do 216 °C, což bylo nezbytné pro funkční testování tohoto dílu.

Takové díly lze ovšem s úspěchem využít k prvotnímu testování, vzhledem k nízké ceně a relativně dobré dostupnosti. Team Spielberg zvažoval samozřejmě i alternativní dodavatele, ovšem ve prospěch MCAE hrálo doporučení a pozitivní reference.

Společným projektem se tedy stal prototypový díl sání motoru závodního letadla Zivko Aeronautics Edge 540 V3. Tento stroj je přesný, snadno ovladatelný a dostatečně dynamický. U pilotů série Red Bull Air Race je velmi oblíbený z velké části kvůli jeho konstrukci. Letoun vydrží přetížení až 12 G a jeho maximální rychlost je 426 km/h. V rámci projektu s MCAE byly testovány dvě dvojice sání motoru pro zjištění optimálního tvaru pro co nejefektivnější sání/chlazení závodního motoru. Díl byl vytištěn z materiálu ULTEM 1010, který odolává teplotám až do 216 °C, což bylo nezbytné pro funkční testování tohoto dílu. ULTEM 1010 je velmi výkonný termoplast odolný také proti chemikáliím s vysokou pevností v ohybu. Proto je hojně využíván právě v leteckém či automobilovém průmyslu. 

Samotný 3D tisk probíhal na tiskárně Stratasys Fortus 450mc, která tiskne technologií FDM (Fused Deposition Modeling). Jedná se aditivní metodu 3D tisku nanášením roztaveného plastu vrstvu po vrstvě na modelovací podložku. Je to jedna z nejpoužívanějších technologií pro 3D tisk modelů, funkčních prototypů a koncových výrobků. Technologií FDM se vytváří díly ze stejně pevných a stabilních plastových materiálů, které se používají při vstřikování plastů, CNC obrábění a dalších tradičních výrobních procesech. Díly, zhotovené touto metodou, jsou velmi pevné a tvarově stálé, použitelné pro funkční testování zejména ve strojírenském a automobilovém průmyslu.

Výhody 3D tisku v MCAE

Výrobní zařízení Fortus 450mc pomáhá zkrátit cestu od virtuálního návrhu k výrobku z týdnů na hodiny. Od funkčních prototypů s danými tolerancemi po výrobní nástroje schopné obstát v běžném provozu, je 3D tiskárna Fortus 450mc připravena splnit vysoké nároky na rychlost, výkon a přesnou výrobu. Pro výrobu je možné vybírat z široké a stále rostoucí skupiny průmyslových termoplastů.

Nastavením tloušťky stavební vrstvy ovlivníte detailnost a pevnost výrobků v návaznosti na dobu jejich tisku. Díky službám od MCAE Systems má Team Spielberg možnost otestovat nově vyvinuté díly v reálném provozu před tím, než je zadá do finální výroby z kompozitních materiálů. Šetří tím čas i peníze a právě cena, kvalita zpracování a dostupnost jsou těmi rozhodujícími faktory úspěchu.