3D tisk vrtule z karbonu pro tým TU BRNO RACING

S týmem TU BRNO RACING při VUT v Brně spolupracujeme již od stavby studentské formule s názvem Dragon 2. Poskytujeme studentům jak technickou podporu, tak využití našich špičkových technologií. Na přípravě posledních dvou vozů, Dragon X a Dragon eD1, jsme s týmem budoucích strojařů začali pracovat již na jaře roku 2020, přípravy však zkomplikovala nastalá koronovavirová situace. Studenti se ale nevzdali a do dokončení vozů dali všechno.

CAD/CAM software Tebis a FDM technologie 3D tisku

Jako každý rok jsme pomohli v konstrukční a dokončovací fázi stavby vozu. Tentokrát jsme se podíleli zejména na testování materiálů pro prototyp vrtule ventilátoru, který je ve formuli důležitý pro chlazení motoru. Ventilátor je umístěn za chladičem na sahaře, která utěsňuje celý chladič a zabraňuje přisávání vzduchu mimo něj. Postupně jsme vyrobili několik prototypů této speciální vrtule k testování.

Model vrtule musel být upraven, aby byla data optimalizována pro 3D tisk. Toho se ujal náš specialista, který ve špičkovém CAD/CAM softwaru Tebis vytvořil zejména zaoblení přechodů jednotlivých lopatek a středu vrtule, čímž vytvořil jejich lepší propojení.

Během šesti měsíců jsme postupně vytiskli několik sad prototypů z různých FDM materiálů – od ASA přes Diran až po nejpevnější „karbon“ – Nylon 12CF, u kterého jsme nakonec zůstali. V průběhu testování byla ještě zesílena odtoková hrana, která se u předchozích vytištěných modelů ukázala jako nedostatečná. Vytištěný finální model z karbonu je nyní použit jako koncový díl a je umístěný přímo ve formuli.

Vrtuli ventilátoru chladiče jsme vytiskli na profesionální 3D tiskárně Stratasys F900, která umožňuje rozměrově reprodukovatelný tisk modelu bez vnitřního pnutí. Materiál Nylon 12CF jako jediný obstál při požadovaném zatížení ventilátoru a byl pro svou vysokou pevnost a odolnost nejvhodnější variantou.

Jsme rádi, že se na spolupráci s TU BRNO RACING můžeme podílet i nadále a věříme, že letošní závodní sezóna bude lepší než v roce 2020.