Máte dotaz? Volejte na:

+420 549 128 811

Máte dotaz? Volejte na:

+420 549 128 811

Digitalizovali jsme další skvost – Škoda Sport

29. 6. 2020

Z mladoboleslavské soukromé sbírky jsme si na jeden večer vypůjčili dvoumístný roadster Škoda Sport – typ 966. Tento kouzelný řadový čtyřválec s výkonem 51 kW, což je asi 70 koní, nám zapůjčil sám renovátor vozu Michal Velebný, který si u nás udělal zastávku při cestě na již tradiční výstavu veteránů Brno Revival na brněnském výstavišti. Letos jsme se této výstavy poprvé zúčastnili i my.

výroba součástek škoda sport 966

Vůz Škoda Sport – typ 966 byl postaven v roce 1949 jako jeden ze dvou sportovních modelů. Oba vozy měly zkrácený podvozek upravený ze sériového Š 1101 „Tudor“ a ručně vyklepanou hliníkovou karoserii. Tento dvoudveřový roadster má motor umístěný v přední části vozu, pohon zadních kol, objem 1089 (alt. 1221) cm3 a mechanickou čtyřstupňovou převodovku. Maximálně ho proženete rychlostí 150 (alt.170) km/h.

 

Automobil má karoserii, která nese stopy po bohaté historii v podobě téměř 80 absolvovaných závodů a také mnoha závodních úspěchů. Aktuálně má na svém boku číslo 44, stejné jako v roce 1950, kdy se postavil na startovní čáru čtyřiadvacetihodinového závodu Le Mans, kde dosáhl průměrné rychlosti 126 km/h, ale závod kvůli poruše motoru nedokončil.

 

3D digitalizace Škoda Sport pro archivaci dat

 

Pomocí našich profesionálních 3D technologií jsme tento významný historický vůz tzv. digitálně archivovali. Data tak lze v budoucnu využít např. pro renovaci dílů nebo pro výrobu modelu vozu.

 

Exteriér vozu jsme naskenovali 3D skenerem ATOS 5, který byl vyvinut pro nejnáročnější metrologické aplikace zejména v automobilovém průmyslu. Auto bylo označeno referenčními body a poté snímáno skenerem ze všech různých pozic v prostoru. Na povrch objektu jsou promítány pruhy modrého světla, které jsou snímány kamerou s CCD čipem, a software z těchto záběrů vypočítá prostorové souřadnice jednotlivých bodů. Data pak byla optimalizována v softwaru ATOS Professional a ustavena do logického souřadného systému.

 

Výsledky z tohoto měření jsme prezentovali na výstavě veteránů Brno Revival Mezi pavilony, která se konala v sobotu 20. června 2020 v Brně v areálu BVV. Navíc, návštěvníci si mohli tento unikátní vůz na našem stánku zblízka prohlédnout.

 

Dalším krokem pak bude vytištění zmenšeného plastového modelu, které bude realizováno na profesionální 3D tiskárně technologií FDM. Jako podklad pro jeho výrobu nám poslouží získaná kvalitní data ve formě polygonální sítě.

 

S renovací historicky cenných veteránů i současných sportovních vozů se nesetkáváme poprvé. Před několika lety jsme kompletně převedli do 3D vůz Aero 50 Dynamik. Těchto vozů bylo v letech 1939-1941 vyrobeno pouze 8 až 9 kusů, na celém světě se dodnes dochovaly pouze dva. Jeden se našel v 60. letech 20. století v Arizonské poušti, vrak druhého vozu získalo v roce 2005 Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě. To také uskutečnilo jeho náročnou rekonstrukci včetně naší digitální archivace. Z naskenovaných dat jsme také vytvořili dva modely ve zmenšeném měřítku, jeden klasickou metodou třískového obrábění (5osé obráběcí centrum DMU 65 monoBLOCK) a druhý aditivní FDM metodou 3D tisku na výrobním systému Fortus 900mc (dnes Stratasys F900).

 

 

 

Nevíte si rady?

Máte speciální požadavek a nenašli jste ho v seznamu našich služeb?
Napište nám pomocí formuláře nebo nás kontaktujte přímo pro více informací.

Přímý kontakt

Volejte (Po–Pá 8–17 hod)

+420 549 128 811

Pište

mcae@mcae.cz

Poslat zprávu

Povinné údaje *